آخرین اخبار

"ويز" ايراني به بازار آمد علمي

"ويز" ايراني به بازار آمد

  بزرگنمايي:

چه خبر - نرم‌افزار مسيرياب ويز (Waze)ايراني هم آمد

پس از جنجال‌هاي مربوط به نرم‌افزار مسيرياب ويز (Waze) و خصوصا استفاده تاکسي‌ياب‌هاي اينترنتي از اين نرم‌افزار، گزارشي درباره فرصت ايجادشده براي برنامه‌نويسان و توليدکنندگان اپليکيشن‌هاي بومي نوشت تا به دليل مشکلاتي که ويز با آن روبه‌رو بود، فرصتي که با فيلترينگ در اختيار آنها قرار داده شده را غنيمت شمرده و در نبود رقيب قدرتمند خارجي، «ويز»هاي ايراني به کاربران عرضه کنند.
اپليکيشن ويز يک برنامه مسيرياب بر مبناي GPS با قابليت راهنمايي لحظه‌به‌لحظه براي گوشي‌هاي هوشمند است اما در شرايطي که تاکسي‌هاي اينترنتي از آن به عنوان برنامه‌اي با قابليت نمايش ترافيک استفاده مي‌کردند، سال گذشته از کافه‌بازار حذف شده و در نهايت به دستور مقامات قضايي با اين توضيح که حوزه سرويس‌هاي‌ مکان‌محور به دليل ارتباط نزديک با داده‌هاي باارزشي همچون داده‌هاي مکاني کاربران از اهميت بالايي برخوردار است و ويز يک ابزار جاسوسي متعلق به رژيم صهيونيستي است، فيلتر شد.
محمود واعظي - وزير وقت ارتباطات و فناوري اطلاعات - آن زمان درباره تصميم براي فيلترينگ ويز اظهار کرده بود: اين تصميم در کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه رايانه‌اي گرفته نشده بود بلکه يک قاضي در اين باره حکمي را صادر کرده بود. ما با توجه به اينکه اين نرم‌افزار جايگزين‌هاي متعدد داشته اين دستور را اجرا کرديم. اگر زماني اين نرم‌افزار به کسب‌وکارها مربوط مي‌شد يا جايگزيني براي آن وجود نداشت ممکن بود ما مذاکراتي در اين خصوص داشته باشيم اما زماني که اين نرم‌افزار داراي جايگزين است چرا بخواهيم حتما از آن استفاده کنيم.
نخبگان ايراني دست به کار شدند
نبود نمونه ايراني باکيفيت در اين حوزه مشکلات بسيار زيادي براي هموطنان فارسي‌زبان ايجاد کرده است. اما به دليل حل نشدن نياز کاربران همچنان رانندگان با استفاده از روش‌هاي مختلف نظير استفاده از فيلترشکن‌هاي مختلف اقدام به استفاده از مسيرياب ويز مي‌کردند که مجبور به قبول سختي‌هاي استفاده از اين روش و پرداخت هزينه‌هاي اضافه پهناي باند و تهيه ابزارهاي فيلترشکن بودند. به همين خاطر جمعي از نخبگان دانشگاه شريف اعلام کردند که تحت قالب مجموعه "دال" جمع شده و مسيرياب صوتي را ارائه کردند.
بنا بر اعلام مجموعه دال در بهمن 1395 شروع به فعاليت در حوزه سرويس‌هاي مکان‌محور کرده و با نگاه به نياز روزافزون جامعه ايراني به مسيرياب فارسي که با توجه به ظهور تاکسي‌هاي اينترنتي نظير اسنپ و تپسي روزبه‌روز بر اهميت آن افزوده مي‌شد، تصميم به ارائه نقشه و مسيرياب صوتي به زبان فارسي گرفت. مسيرياب صوتي دال در قالب برنامه کاربردي تلفن همراه در بستر اندرويد اوايل مهر ماه به بازار عمومي ارائه شده و به گفته دست اندرکاران در اولين هفته‌هاي ارائه به بازار توانست حدود 10هزار کاربر را جذب کند.
نقشه فارسي، نمايش ترافيک لحظه‌اي راه‌هاي کشور، امکان جست‌وجو بين مکان‌هاي مختلف، مسيريابي و پيشنهاد مناسب‌ترين مسير بر اساس ترافيک لحظه‌اي جاده‌هاي شهري، تخمين زمان رسيدن به مقصد بر اساس ترافيک راه‌ها در طول مسير، ارائه راهنماي صوتي و دستورات راهنماي مسير به زبان فارسي در نقاط مختلف مسير، همراهي در طول سفر و نشان دادن لحظه‌اي مکان متحرک روي مسير، ذخيره مکان‌هاي مختلف به عنوان علاقه‌مندي و مسيريابي از بين موارد مورد علاقه و سابقه مسيرهاي قبلي و امکان مسيريابي مستقيم از ساير نرم‌افزارهاي تاکسي‌ياب از ويژگي‌هاي اصلي مسيرياب صوتي دال است.
اين مسيرياب صوتي ويژگي‌هاي اصلي مورد نياز براي يک سفر را در اختيار کاربر قرار داده است و کاربران تنها با انتخاب مقصد خود مي توانند تا انتهاي مسير از راهنمايي اين مسيرياب استفاده کنند. از مزاياي استفاده از يک اپليکيشن بومي مورد تاييد علاوه بر فارسي بودن آن، اين است که طبعا کاربران نيازي به استفاده از فيلترشکن ندارند. همچنين با استفاده از دال داده‌هاي مکاني که از اهميت بالايي برخوردار هستند نيز در اختيار اپليکيشن‌هاي خارجي نظير ويز قرار نمي‌گيرد.
فيلم‌هاي آموزشي نرم‌افزار دال در آپارات موجود است و کاربران براي دريافت مسيرياب دال مي‌توانند به مارکت‌هاي داخلي بازار و ايران‌اپس مراجعه کنند.
اگرچه صرف‌نظر از کيفيت نرم‌افزار ايراني دال، اينکه خواهد توانست جايگزين مناسبي براي ويز فيلترشده باشد و يا با شنيده‌هايي که مبني بر رفع فيلتر ويز وجود دارد، آيا مي‌تواند گوي رقابت را از اين اپليکيشن قدرتمند خارجي و يا نمونه‌هاي احتمالي داخلي بربايد، تلاش براي ارائه و جايگزيني يک نرم‌افزار بومي ارزشمند است؛ اما اقناع نياز کاربران هم از اهميت بالايي برخوردار است زيرا اگر نرم‌افزارهاي ايراني از کيفيت مناسبي برخوردار نباشند، حتي اگر در ابتدا به دليل بومي بودن به آنها توجه ويژه‌اي شود، با گذشت زمان عرصه را به رقيبان خارجي خود خواهند باخت.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه